Ιστορία & Θεωρία Σχεδιασμού (Design) IΙ

Κωδικός Μαθήματος:

Π1-3030

Semester:

Γ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΓΥ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

4

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/IA210/



Καθηγητές Μαθήματος

Δρ. Τσούμας Ιωάννης

Γενικό πλαίσιο

Το μάθημα είναι εξέχουσας σημασίας και θεωρείται βασικό γνωστικό εργαλείο για την πληρέστερη ανάγνωση και ερμηνεία της έννοιας του χώρου, αλλά και του χρηστικού ή / και διακοσμητικού αντικειμένου.

Περιεχόμενο μαθήματος

To μάθημα αποτελεί μια επισταμένη προσπάθεια να συνδυαστούν ισότιμα όχι απλά οι βασικές αρχές του βιομηχανικού σχεδιασμού όπως διαμορφώθηκαν την εν λόγω περίοδο με τα ιστορικά φαινόμενα, αλλά και με τις νέες πολιτικές / κοινωνικές διαστάσεις κυρίως στην Ευρώπη, αλλά και την Αμερική. Βασικοί ιστορικοί σταθμοί του είναι:
– Ο σχεδιασμός στην Ελλάδα (τέλη δέκατου ένατου και αρχές 20ου αιώνα)
– Deutsche Werkbund, ο γερμανικός Σύνδεσμος Εργασίας και η σημασία του.
– De Stijl.
– Η Σχολή του Bauhaus, οι εμπνευστές και η επίδρασή της στο νέο βιομηχανικό σχεδιασμό.
– Ρώσικη πρωτοπορία.
– Η έννοια του Φορντισμού στη μαζική παραγωγή αντικειμένων.
– Art Deco και μεσοπόλεμος.
– International Style.
– Ιταλικός και Σκανδιναβικός βιομηχανικός σχεδιασμός.
– Η νέα παραγωγική τάση στην Αμερική μετά το 1945.
– Τα συνθετικά υλικά και η σημασία τους.
– Craft Revival στη δεκαετία του 1970.
– Memphis
– Ettore Sottsass, δεκαετία 1980.
– Σύγχρονοι σχεδιαστές 1990-2000.

Σκοποί και στόχοι

Σκοπός του είναι η απόκτηση του γνωστικού υπόβαθρου της εξελικτικής πορείας του σχεδιασμού, αλλά και της διακόσμησης χώρου, σε πολλές περιπτώσεις, κατά την περίοδο του 20ου αιώνα στην Ευρώπη και την Αμερική σημαντικότερη ίσως στην εξέλιξη και διαμόρφωση των θεσμών, των αρχών και των θεωριών του σύγχρονου βιομηχανικού σχεδιασμού. Η ιστορική και θεωρητική προσέγγιση αυτής της περιόδου η οποία συνδυάζεται και συμπορεύεται με τα θαυμαστά επιτεύγματα στην Ιστορία της σύγχρονης τέχνης θα φτάσει μέχρι και τις αρχές του 21ου αιώνα με στόχο την πληρέστερη γνώση και κατανόηση των σύγχρονων θεωριών και τάσεων στο Design.

Μαθησιακά αποτελέσματα

– Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να γνωρίζουν: Την εξελικτική πορεία του βιομηχανικού κυρίως αντικειμένου κατά τη διάρκεια της επίσης σημαντικής περιόδου του πολύμορφου 20ου αιώνα, με ιδιαίτερες εμβαθύνσεις και αναλύσεις σε συγκεκριμένους, σημαντικούς ιστορικούς σταθμούς, αλλά και στις πιο ενδιαφέρουσες θεωρίες που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκειά του στην Ευρώπη και την Ελλάδα.
– Τη συμβολή όχι μόνο των νέων θεωριών, αλλά και των πολυσήμαντων πολιτικών, κοινωνικών και πολιτιστικών γεγονότων του 20ου αιώνα στη διαμόρφωση του σύγχρονου Design.
– Τη εφαρμογή αυτών των γνώσεων στην ερμηνεία και ανάλυση του σύγχρονου βιομηχανικού σχεδιασμού, αλλά και στη χρήση τους σε οποιαδήποτε ερευνητικό πεδίο άπτεται της συγκεκριμένης εποχής.

Βιβλιογραφία ελληνική

– Παπανικολάου, Μ. (2001), Ρώσικη Πρωτοπορία, Ρέθυμνο: Κέντρο Σύγχρονης Εικαστικής Δημιουργίας Ρεθύμνης – Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
– Παρμενίδης, Γ., Ρούπα, Ε. Χ., (2003), Το Αστικό Έπιπλο στην Ελλάδα (1830-1940), Αθήνα: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Ε.Μ.Π.
– Τσούμας, Ι. (2008), Η Εμφάνιση της κουλτούρας των πλαστικών προϊόντων στην Ελλάδα (1950-1970) Αθήνα: Εκδόσεις Ίων.

Βιβλιογραφία ξενόγλωσση

– Adamson, G., (2010), The Craft Reader, New York: Berg.
– Benton, C., Benton, T., Wood, G., (2010), Art Déco dans le monde- 1910-39, Paris: Renaissance du Livre.
– Bingham, C. (2019), More is More: Memphis, Maximalism, and New Wave Design, ‎Krefeld: Teneues.
– Bradbury, D. (2018), Essential Modernism: Design between the World Wars, Heaven: Yale University Press.
– Didero, M., C. (2017), Super Design: Italian Radical Design 1965-75, ‎ New York: The Monacelli Press.
– Dorfles, G. (1988), Design: Introduzione a disegno industrialle, Rome: Design Publications.
– Droste, M. (2019), Bauhaus. Updated Edition, London: Taschen.
– Englund, M. & Christina Schmidt, C. (2017), Scandinavian Modern, ‎ London: Ryland Peters & Small.
– Fiell, C. & P., (2020), Decorative Art 60s, London: Taschen.
– Hauffe, Τ., (1998), Design (Reprinted ed.), London: Laurence King.
– Jordan, P. (2000), Designing Pleasurable Products: an introduction to the new human factors, Taylor & Francis Ltd. 
– Lempicka, M., (2020), Tamara de Lempicka, ‎ Lesko: Bosz Publishing House.
– Pevsner, N. (1960), Pioneers of Modern Design: From William Morris to Walter Gropius, London: Penguin Books.
– Ray, N. (2005), Aalvar Alto, New Heaven: Yale University Press.
– Rocella, G. (2017), Gio Ponti, London: Taschen
– Schwartzman, A., (2019), Art Deco: The Twentieth Century’s Iconic Decorative Style from Paris, London, and Brussels to New York, Sydney, and Santa Monica, New York: Rizzoli.
– Sparke, P., (1986), An Introduction to Design and Culture in the Twentieth Century, London: Unwin Hyman Ltd.
– Stewart, J. (2017), Alvar Aalto: Architect, London: Merrell Publishers.
– Tsoumas, J. (2015), Women in Greek print ads in the 1960s. Vienna: Caesarpress Academic Publishing House.
– Walker, J., (1983) Design History and the History of Design, London: Pluto Press.
– Wan, Z., (2009), Design Theory. Beijing: Higher Education Press.
– Zwikstra, W., Eerenbeemt, M., V., D. (2018), Gerrit Rietvelt –Wealth of Sobriety, Amsterdam: Lectura Cultura.