Οπτική γλώσσα

Κωδικός Μαθήματος:

Π1-1030β

Semester:

Α' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΓΥ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

3

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/IA219/



Καθηγητές Μαθήματος

Ποταμιάνου Άρτεμις

Γενικό πλαίσιο

Το μάθημα αποτελεί βασική πληροφορία στις αρχές και τεχνικές επεξεργασίας της οπτικής οργάνωσης και σύνθεσης που είναι αναπόσπαστο μέρος του περιεχομένου του σχεδιασμού (design)Πρόκειται για τη διδασκαλία της υποδομής της οπτικής γλώσσας στα πλαίσια μιας ορθολογιστικής έρευνας και ανάλυσης, που σκοπεύει να διευρύνει την κατανόηση και χρήση της ευρύτερης οπτικής έκφρασης. Οι φοιτητές/τριες ασκούν δεξιότητες όπως η αντίληψη των ορίων, των χώρων, των σχέσεων, η αντίληψη του τμήματος και του «όλου».

Περιεχόμενο μαθήματος

Το μάθημα είναι βασικό ερμηνευτικό εργαλείο των αρχών και εννοιών του σχεδίου, του χρώματος και της οπτικής επικοινωνίας. 
Στην σειρά μαθημάτων που αφορούν την Οπτική Γλώσσα γίνεται μια εισαγωγή στις αντιληπτικές και νοητικές λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού και της λειτουργίας της οπτικής αντίληψης του χώρου και του χρόνου. Το μάθημα επικεντρώνεται στη σημασία της οπτικής γλώσσας ως μέρος του σχεδιασμού της επικοινωνίας συμβάλλοντας στην δημιουργία οπτικής κουλτούρας. Υπάρχει ένα ελάχιστο επίπεδο βασικών δεξιοτήτων που πρέπει να κατακτήσουν οι φοιτητές/τριες κατά τη διάρκεια του μαθήματος ώστε να ελέγχουν γλώσσες και εκφραστικούς πόρους οπτικής αναπαράστασης και επικοινωνίας. Το σχέδιο λειτουργεί ως μέσο οπτικής έρευνας και επικοινωνίας. Αναλύονται τα επιμέρους στοιχεία του προκειμένου να διερευνηθεί η μορφή/φόρμα του σχεδιασμού και το περιεχόμενο/concept που τον προσδιορίζει. Η μελέτη και η διαχείριση τόσο των συμβατικών όσο και των πειραματικών τεχνικών θεωρείται απαραίτητη για την απόκτηση ικανοτήτων και δεξιοτήτων που οδηγούν στην κατασκευή και ανάλυση εικόνων.
– Εξετάζονται τα βασικά οπτικά εργαλεία όπως: η γραμμή, το σχήμα, η φόρμα, το μοτίβο/ματιέρα, καθώς και η κλίμακα/αναλογία, ισορροπία, που αποτελούν το υπόβαθρο της οπτικής οργάνωσης και σύνθεσης.
– Ερευνώνται και εφαρμόζονται τεχνικές, ανάλογα με τον χαρακτήρα του σχεδίου και το σκοπό του σχεδιασμού.
– Επίσης, ορίζονται και εξετάζονται οι βασικές οπτικές αρχές (ενότητα, κλίμακα/αναλογία, ισορροπία), που αποτελούν το υπόβαθρο της οπτικής οργάνωσης | σύνθεσης.

Σκοποί και στόχοι

Η διδασκαλία του μαθήματος της Οπτικής Γλώσσας στοχεύει στην ενίσχυση της υποδομής της οπτικής επικοινωνίας στα πλαίσια μιας ορθολογιστικής έρευνας και ανάλυσης. Σκοπεύει να διευρύνει την κατανόηση της ευρύτερης οπτικής έκφρασης.

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
– κατανοεί τις οπτικές εμπειρίες του, να οργανώνει τις γνώσεις του ώστε να αναπτύσσει μια αναλυτική και κριτική σκέψη και κατανόηση.
– κατανοεί τα βασικά και κρίσιμα χαρακτηριστικά της οπτικής σύνθεσης, την σύνδεση τους με το περιεχόμενο, τους στόχους και τις αρχές των έργων σχεδιασμού
– προσεγγίζει το σχέδιο ως μέσο έκφρασης στοιχείων και αρχών μιας οπτικής γλώσσας που σχετίζονται με την πρακτική του σχεδιασμού
– αναπτύξει τις ικανότητές του να χειρίζεται αυτή τη γλώσσα στη δημιουργία ιδεών
– γνωρίζει τα εργαλεία και τις τεχνικές διαχείρισης της οπτικής σύνθεσης και πως αυτά χρησιμοποιούνται για να εξασφαλίσουν την απαραίτητη επικοινωνία
– κοινοποιεί ιδέες και πληροφορίες, τόσο σε ειδικευμένο όσο και σε μη-εξειδικευμένο κοινό

Βιβλιογραφία ελληνική

-Arnheim,Rudolf 2005.Τέχνη και οπτική αντίληψη . Η ψυχολογία της οπτικής όρασης, εκδ.
Θεμέλιο
– Itten Johannes 1987. Design and form
– Kepes gyorgy 1966. Language of Vision, Dover Publications
– Clee Paul 1989. Επαναστατική Σκέψη. Τα μαθήματα στην Σχολή Μπάουχαουζ, εκδ. Μέλισσα
– Zeki, Semir 2002. Εσωτερική Όραση. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
-Ο Ζωγράφος της Μοντέρνας ζωής Σαρλ Μπωντλέρ, εκδ. Παπαδόπουλος
-Η Ζωγραφική του Μανέ, Μισέλ Φουκώ, εκδ. Νήσος
-Μα είναι αυτό τέχνη; Cynthia Freeland, εκδ. Πλέθρον
-Η ωμότητα των πραγμάτων Συζητήσεις με τον Francis Bacon Φράνσις Μπέικον – David Sylvester,εκδ. ΑΓΡΑ
-Γιάννης Κουνέλλης – Λιμναία Οδύσσεια, Κείμενα και συνεντεύξεις 1966 – 1989, εκδ. ΑΓΡΑ

Βιβλιογραφία ξενόγλωσση

– Leborg, Christian 2006. Visual Grammar. Princeton Architectural Press.
– Lidwell, William 2015. Universal Principles of Design. Rockport Publishers Inc
– Munari, Bruno 2016. Bruno Munari: Square, Circle, Triangle. Princeton Architectural Press
– Pentak, Stephen & Lauer, David A. 2015. Design Basics. Wadsworth Publishing
– Itten Johannes 1987. Design and form

Δευτερεύουσα βιβλιογραφία

-Ο μηχανικός του χαμένου χρόνου Συνεντεύξεις με τον Marcel Duchamp
Πιέρ Καμπάν – Marcel Duchamp , εκδ. ΑΓΡΑ
-Β. Καντίνσκυ, Για το πνευματικό στην Τέχνη, εκδ. Νεφέλη
– Πλίνιος ο πρεσβύτερος, Περί Αρχαίας Ελληνικής Ζωγραφικής, εκδ. ΑΓΡΑ