Βιομηχανικός Σχεδιασμός (Design) I

Κωδικός Μαθήματος:

Π1-4050

Semester:

Δ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΓΥ )

Ώρες:

4

Μονάδες ECTS:

5

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/DIAK145/



Γενικό πλαίσιο

Ο βιομηχανικός σχεδιασμός ενός προϊόντος απαιτεί τη σταδιακή μετάβαση από τη σύλληψη στην άρθρωση όλων των λειτουργικών, φυσικών, τεχνικών, αισθητικών και επικοινωνιακών χαρακτηριστικών, που θα καθορίσουν τις ποιοτικές πτυχές του. Το μάθημα παρέχει τον θεμελιώδη μεθοδολογικό πυρήνα για να εξελιχθούν ικανοποιητικά όλες οι φάσεις της διαδικασίας παραγωγής των βιομηχανικών προϊόντων, αντλώντας παράλληλα από τις ανθρωπιστικές επιστήμες τα αναγκαία στοιχεία κατανόησης του πολιτισμικού πλαισίου, εντός του οποίου τοποθετούνται τα σχεδιασμένα προϊόντα.

Περιεχόμενο μαθήματος

Η αισθητική, η ψυχολογία, η κοινωνιολογία συνδυάζονται με το τεχνικό σχέδιο, την ψηφιακή αναπαράσταση, την τρισδιάστατη παραγωγή μοντέλων μελέτης, αλλά και την ανάλυση της οικονομικής σκοπιμότητας, προκειμένου να επιτευχθεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση του βιομηχανικά παραγόμενου χρηστικού προϊόντος. Στον Βιομηχανικό Σχεδιασμό (Design) I, πραγματοποιείται εισαγωγή στη γνωσιοθεωρία της μορφοποιητικής αντικειμένων με έμφαση στα χρηστικά είδη εσωτερικών χώρων. Σε μια προσπάθεια να καταστεί κατανοητό ότι το βιομηχανικά παραγόμενο αντικείμενο εξαρτάται από την εξέλιξη των μηχανών, τα εργαλεία και τις παρεχόμενες τεχνολογίες, αλλά αποτελεί ταυτόχρονα και ένα μέσο επικοινωνίας των αναγκών, των επιθυμιών και των προσδοκιών μιας εποχής, στο μάθημα εμπλουτίζεται το πεδίο του design με στοιχεία από τους τομείς των οικονομικών και κοινωνικών επιστημών.

Σκοποί και στόχοι

Το εργαστηριακό πρόγραμμα του μαθήματος του Βιομηχανικού Σχεδιασμού συνίσταται στη μελέτη (project) του προβλήματος απόδοσης μορφής σε χρηστικά αντικείμενα, τα οποία υπηρετούν τις ανάγκες της σύγχρονης καθημερινότητας. Τα θεωρητικά ζητήματα σε εναρμόνιση με στοχευμένες ασκήσεις σχεδιασμού οδηγούν στον ορισμό ενός αντικειμένου εντός ενός συγκεκριμένου πολιτισμικού πλαισίου αναφοράς με δυνατότητες, περιορισμούς και προτεραιότητες. Η θεωρητική προσέγγιση καλύπτει τα ζητήματα της μετάβασης του σχεδιασμού και κατασκευής αντικειμένων από την χειρωνακτική στη βιομηχανική παραγωγή (Arts and Crafts Movement και Art Nouveau) και κυρίως της επικράτησης του λειτουργισμού στη διαμόρφωση του νέου οικουμενικού αισθητικού λεξιλογίου (Peter Behrens: η γνώση της παραγωγής, Adolf Loos: η επίγνωση της κάθαρσης, Le Corbusier: η αντικατάσταση του κλασικού, Ludwig Mies van der Rohe: το πάθος της λεπτομέρειας).

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση: – Να γνωρίζουν τα ιστορικά θέματα του βιομηχανικού σχεδιασμού, όπως παρουσιάστηκαν στις διαλέξεις, καθώς και τα βασικά κοινωνικά και τεχνολογικά χαρακτηριστικά της υπό μελέτης περιόδου. – Να κατανοούν τη σχέση βιομηχανικού σχεδιασμού και κοινωνίας και την ένταξη των καλλιτεχνικών τάσεων στην διαδικασία παραγωγής. – Να κατανοούν τα ειδικότερα χαρακτηριστικά (πλεονεκτήματα και περιορισμούς) των διαφόρων μηχανικών μέσων και τον ρόλο τους στη μορφοποιητική των αντικειμένων. – Να εντοπίζουν έγκριτες βιβλιογραφικές πηγές (έντυπες και ψηφιακές) και να γράφουν κριτικά και αναλυτικά δοκίμια βασισμένα στην ερευνητική βιβλιογραφία. – Να αναλύουν τα κύρια ρεύματα-τάσεις στο διεθνές περιβάλλον και τα στιλιστικά χαρακτηριστικά τους. – Να έχουν αποκτήσει το κατάλληλο λεξιλόγιο, ώστε να διατυπώνουν τεκμηριωμένες απόψεις και να υποστηρίζουν θεωρητικά τις σχεδιαστικές προτάσεις τους. – Να γνωρίζουν τη διαδικασία ολοκληρωμένης σχεδίασης του βιομηχανικού προϊόντος και όλων των σταδίων της παραγωγής. – Να δύνανται να μελετούν και αναλύουν τις διαφορετικές ανθρώπινες ανάγκες και τις αντίστοιχες ομάδες χρηστών. – Να δύνανται να οργανώνουν το σχεδιαστικό και επικοινωνιακό υλικό της πρότασής τους και να προβαίνουν σε μια ολοκληρωμένη σύνταξη φακέλου μελέτης.

Βιβλιογραφία ελληνική

1.Βιβλίο: [86056995] ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΜΟΡΦΟΔΟΣΙΑ DESIGN, Κουζέλης Αθανάσιος,ISBN 9789605713263
2. Βιβλίο :[13903]: ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑΣ, DONALD A. NORMAN
3. Βιβλίο :[86054627]: Τεχνολογία Παραγωγής Επίπλου, Σκαρβέλης Μιχάλης
4. Βιβλίο :[102071667] Το Αντικείμενο ως Μορφή και Αξία, Αθανάσιος Κουζέλης, Bookstars ISBN 978-960-571-420-8
5. Ηλεκτρονικό Βιβλίο: [59303545] ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ, Παναγιώτης Πάγκαλος, ISBN 978-960-603-366-7
6. Βιβλίο: [102123412] Symbols & iconic ruins, ISBN 978-618-5439-44-6
7. Βιβλίο: [41954579], Η ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΤΕΧΝΗ (1770-1970), ARGAN GIULIO CARLO & BONITO OLIVA ACHILLE, ISBN 978-960-524-427-9
8. Βιβλίο [5102]: Διαλεκτική του διαφωτισμού, Μαξ Χορκχάιμερ, Τέοντορ Β. Αντόρνο, ISBN 960-7711-05-Χ
9. Βιβλίο [18548838] Ulrich K., Eppinger S., Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Προϊόντων, 2015, Εκδόσεις Τζιόλα, ISBN: 978-960-418-489-7
10. Βιβλίο [86195857] Ashby M. Johnson K., Υλικά και Σχεδιασμός, Εκδόσεις ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ, ISBN: 978-960-461-998-6

Βιβλιογραφία ξενόγλωσση

1. Laura Slack, What is product design?, Rotovision, 2006.
2. Jennifer Hudson, Process: 50 Product Designs from Concept to Manufacture, L. King, 2008
3. De Fusco Renato, Storia del Design, Laterza, 1986.
4. Chevalier A., Guide de dessinateur industriel, Livre élève, 1988.
5. Ashby M. Johnson K., Materials and Design, Butterworth-Heinemann, 2009.
6. Lucie-Smith, A history of industrial design, Van Nostrand Reinhold, 1983.
7. Heskett John, Industrial Design, Thames & Hudson, 1975.
8. Pye David, The nature and aesthetics of design, Herbert, 1982.
9. Bernard E. Bürdek, ‘Design. Gesichte, Theorie und Praxis der ProduktGestaltung, Birkhäuser, 2005.
10. Woodham M. Jonathan, Twentieth-century Design, Oxford University Press, 1997.
11. Guy Julier, The culture of Design, Sage Publications, 2000.
12. Baecker D., Hartung M., Schwartz-Clauss M., The Essence of Things: Design and the Art of Reduction, Vitra Design Museum, 2010.

Δευτερεύουσα βιβλιογραφία

1. Βιβλίο: [12563632] Η σημασία του χρόνου στη σύγχρονη αρχιτεκτονική, Παναγιώτης Πάγκαλος, ISBN 978-960-01-1432-4
2. Βιβλίο [22767999]:ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ, ΘΕΩΡΙΑ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ, ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ – ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ, ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΜΕΛΙΣΣΑ, ISBN 9789602043189