Γενικό πλαίσιο
Στο 3ο εξάμηνο Εικαστικών μαθημάτων, δίδεται έμφαση στην πολύσημη ερμηνεία των εικαστικών έργων, στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης του φοιτητή, στην εισαγωγή νέων μέσων έκφρασης και οπτικής αφήγησης, αλλά και στην δυνατότητα έρευνας και συνεργασίας με άλλους.
Περιεχόμενο μαθήματος
Αρχικά, μέσω της φωτογραφικής καταγραφής ενός χώρου [εξωτερικού η εσωτερικού], το μάθημα εστιάζει στη σημειακή ερμηνεία των εικόνων, στην οργάνωση τους σε μια αφηγηματική ροή και στη διερεύνηση του ανοικτού πεδίου: εικόνας και λόγου, όπως αυτό διαμορφώνεται στη σύγχρονη εικαστική πρακτική. Στην συνέχεια του μαθήματος, δίδεται έμφαση στην ανάδειξη και ανάπτυξη μιας κεντρικής ιδέας [concept] ως γενεσιουργό στοιχείο μιας σχεδιαστικής πρότασης. Την ιδέα αυτή, οι φοιτητές, καλούνται να οργανώσουν μέσα σε ένα συγκεκριμένο θεωρητικό και νοητικό πλαίσιο και να την εκφράσουν εικαστικά. Στον φοιτητή δίνεται η ευχέρεια επιλογής θέματος, μέσου, υλικού και χώρου πραγμάτωσης της σχεδιαστικής του πρότασης.
Σκοποί και στόχοι
• Αντιλαμβάνονται το εννοιολογικό βάρος πίσω από την καλλιτεχνική πρακτική και πως μπορεί να λειτουργήσει με όρους επικοινωνιακούς και αισθητικούς.
• Η ερευνητική διαδικασία, έχει σαν στόχο την ανάπτυξη νέων δυνατοτήτων αίσθησης, επικοινωνίας και ερμηνείας της σύγχρονης τέχνης και ιδιαίτερα όλων εκείνων δυνατοτήτων που εκείνη προσφέρει έτσι ώστε οι φοιτητές να μπορούν να παράγουν «ιδέες» σχεδιασμού και να μπορούν να αντιλαμβάνονται την «ιδέα» που βρίσκεται πίσω από τα αρχιτεκτονικά projects που μελετούν.
• Οι σπουδαστές εξοικειώνονται με διαφορετικές μορφές τέχνης και αντιλαμβάνονται την θεμελιώδη σχέση μεταξύ έργου και ιδέας[concept].
• Ο χαρακτήρας του μαθήματος είναι ερευνητικός και πειραματικός. Ως εκ τούτου, επιτρέπει στον κάθε σπουδαστή μέσα από μια κοινή μεθοδολογική προσέγγιση, να ανακαλύψει προσωπικούς τρόπους έκφρασης και να οργανώσει την σκέψη του.
• Μέσω της βιωματικής εμπειρίας σε έναν χώρο τέχνης ενθαρρύνεται η ανάγκη για ένα οργανωμένο πλαίσιο συζήτησης και έκφρασης προσωπικών απόψεων για ζητήματα αισθητικής, δημιουργικής δράσης και αλληλοεπίδρασης.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Οι φοιτητές που ολοκληρώνουν το μάθημα των Εικαστικών ΙΙΙ /Τρισδιάστατος Χώρος αποκτούν τις παρακάτω γνώσεις και δεξιότητες.
Σε επίπεδο γνώσεων θεωρούνται ικανοί να:
• Αντιλαμβάνονται το εννοιολογικό βάρος πίσω από την καλλιτεχνική πρακτική και πως μπορεί να λειτουργήσει με όρους επικοινωνιακούς και αισθητικούς.
• Αναγνωρίζουν τους επικοινωνιακούς κώδικες που προσφέρει η τέχνη σε σχέση με την εικόνα και τον λόγο.
• Εμβαθύνουν σε όρους και έννοιες που συγκροτούν το σύγχρονο καλλιτεχνικό γίγνεσθαι.
• Κατανοούν το νοητικό πλαίσιο μιας εικαστικής πρότασης, τον διάλογο που αναπτύσσεται μεταξύ έργου και χώρου.
• Αναγνωρίζουν την πολυσημία και το εύρος των δυνατών αναγνώσεων και ερμηνειών που προσφέρει η τέχνη.
• Αξιολογούν, ιεραρχούν και οργανώνουν τις αναφορές τους σε θεωρητικό και σχεδιαστικό επίπεδο.
Σε επίπεδο δεξιοτήτων:
• Αποκτούν δεξιότητες πάνω στην λειτουργία προγραμμάτων επεξεργασίας εικόνας, ψηφιακής απεικόνισης, εικονικής προσαρμογής και παρουσίασης.
• Αντιλαμβάνονται την χρήση διαφορετικών υλικών και μέσων και το πως αυτά συνδέονται με την μορφή και το περιεχόμενο του σχεδιασμού.
• Αυτόνομη εργασία και ομαδική εργασία. Οργανώνουν μεθοδικά, επιμελούνται και παρουσιάζουν ατομικά αλλά ως ομάδα την τελική τους ιδέα.
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με την χρήση των απαραίτητων πληροφοριών.
• Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Βιβλιογραφία ελληνική
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
• Σταύρος Τσιγκόγλου, Σύγχρονη τέχνη, Καστανιώτης, 2013
• Heinich Natalie, Το παράδειγμα της σύγχρονης τέχνης, Πλέθρον 2015
• Stallabrass Julian, Ριζοσπαστικές Πρακτικές. Η φωτογραφία ως πολιτική πρακτική: Μια ανθολογία δοκιμίων, University Studio Press, 2018
• Barthes, Roland. Εικόνα – Μουσική – Κείμενο. Αθήνα: Πλέθρον, 1997
• Arthur C. Danto, Τι είναι αυτό που το λένε τέχνη, Μεταίχμιο
• Cl Greenberg, Τέχνη και Πολιτισμός, εκδ. Νεφέλη 2007 • Godfrey, T., Εννοιολογική τέχνη, Εκδόσεις Καστανιώτης, 2001.
• Berger, John, H Εικόνα και το Βλέμμα, Μεταίχμιο, 2011.
• Ο φιλόσοφος και ο επιμελητής, Ένας διάλογος με τον Φρανσουά Λυοτάρ, Principia 2011.
• Φρύνη Μουζακίτου Η Οπτική Γλώσσα στον Σύγχρονο Σχεδιασμό , εκδ. Οδυσσέας 2004
• Ν. Δασκαλοθανάσης, Ο Καλλιτέχνης ως Ιστορικό Υποκείμενο από τον 19ο στον 21ο Αιώνα, εκδ. Άγρα 2004
• Nicolas Bouriaud, Σχεσιακή Αισθητική, ΑΣΚΤ.
• Brien O’ Doherty, Inside White Cube / The Lapis Press, 1979.
• Χαλεβελάκη Μαρία, Μια εισαγωγή στην σημειολογία, εκδ. Καστανιώτη, 2010
• Ζωΐδης, Ευάγγελος. Βλέπω: Θέματα Σημειολογίας της Εικόνας. Αθήνα: Ίων, 2008.
• Maurice Merleau-Ponty, Η αμφιβολία του Σεζάν – Το μάτι και το πνεύμα (εισ-μετ. Αλέκα Μουρίκη), Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα, 1991.
• Nicolas Bouriaud, The radicant, Lucas &Sternberg, 2009
• Jean Baudrillard Jean –Nouvel, “Τα μοναδικά αντικείμενα” / Futura.
• Carl Jung, “Ο άνθρωπος και τα σύμβολά του”, εκδ. Αρσενίδη, Kerenyi Charles – “Introduction a l’essence de la mythologie”, ed. Payot.
• Susan Sontag, Περί Φωτογραφίας, Εκδόσεις Φωτογράφος, 1993.
• Barthes, R., Ο Φωτεινός θάλαμος, Κέδρος, 2008.
• Μαρκίδου, Ν. Φωτογραφία: Κριτικές Αναγνώσεις, 2015.
• Στεφανή Εύα , 10 κείμενα για το ντοκιμαντέρ, Αθήνα, εκδόσεις Πατάκη,2007
Βιβλιογραφία ξενόγλωσση
• Brien O’ Doherty, Inside White Cube / The Lapis Press, 1979
• Colin Rowe and Robert Slutzky, “Transparency” / Birkhäuser Verlag 1997.
• The Drawing Book, a Survey of Drawing: the Primary Means of Expression, Tania Kovats, Black Dog Publishing 2007.
• Nicolas Bouriaud, The radicant, Lucas &Sternberg, 2009
Δευτερεύουσα βιβλιογραφία
Διαδίκτυο /πηγές
• Susan Sontag, On Photography, 1973
http://www.lab404.com/3741/readings/sontag.pdf
• Ilya Kabacov, On the total Installation, 1955.
https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/art/features/from-totalitarianism-to-total-installation-8550568.html
• Robert Gober Interview
• https://www.youtube.com/watch?v=uks2CKl6ZJE
• https://bombmagazine.org/articles/robert-gober/
• https://monoskop.org/images/3/3f/Lyotard_Jean-Francois_Η_μεταμοντέρνα_κατάσταση.pdf
• Μεταμοντερνισμός, video – art, η δεκαετία του 1990, υποκειμενισμός και διεθνοποίηση. https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/3552/1/02_chapter_11.pdf
• Αντρέ Μαλρώ Το φανταστικό μουσείο https://monoskop.org/images/0/0a/Malraux_Andre_1947_1974_Museum_Without_Walls.pdf
• Μάρτιν Χαϊντεγκερ Η Τέχνη και ο χώρος
https://pernoamparizabooks.files.wordpress.com/2015/03/cebcceaccf81cf84ceb9cebd-cf87ceacceb9cebdcf84ceb5ceb3cebaceb5cf81-ceb7-cf84ceadcf87cebdceb7-cebaceb1ceb9-cebf-cf87cf8ecf81cebfcf82.pdf