Αειφορικός Σχεδιασμός ΙΙ

Κωδικός Μαθήματος:

Π1-7030

Semester:

Ζ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΓΥ )

Ώρες:

4

Μονάδες ECTS:

4

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/IA218/



Γενικό πλαίσιο

Το μάθημα Αειφορικός Σχεδιασμός ΙΙ αφορά σε επιμέρους εξειδικευμένα ζήτημα της Αειφορικής Δόμησης κτιρίων και υπαίθριων χώρων και την υλοποίηση τους σε πειραματικό επίπεδο.

Περιεχόμενο μαθήματος

Το μάθημα εστιάζει μεταξύ άλλων στα κτίρια Σχεδόν Μηδενικής Κατανάλωσης Ενέργειας (near Zero Energy Buildings). Η κατανάλωση των κτιριακών υποδομών παίζουν καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και ως εκ τούτου θα αντιμετωπισθούν αναλυτικά ζητήματα και μέθοδοι εξοικονόμησης ενέργειας. Πέραν του ενεργειακού ζητήματος οι σπουδαστές θα κληθούν να αντιμετωπίσουν ζητήματα όπως διαχείρισης έργου, αναζήτησης πόρων, βιωσιμότητας του έργου, άνεσης του χρήστη και άλλα μέσα στο πλαίσιο της αειφορίας. Δηλαδή, θα ερευνηθούν παράμετροι όχι μόνο περιβαλλοντικής δόμησης και φυσικού περιβάλλοντος αλλά και οικονομικές και κοινωνικές. Το μάθημα εστιάζει σε επί τόπου καταγραφή και μετρήσεις κτιριακών εγκαταστάσεων όσον αφορά σε κριτήρια περιβαλλοντικής δόμησης. Προτείνει τον αειφορικό επανασχεδιασμό χώρων μετά από την διαδικασία περιβαλλοντικής καταγραφής και μετρήσεων. Επίσης, ενισχύει τους σπουδαστές στο να αντιμετωπίσουν κριτικά την έννοια της αειφορίας, να διατυπώσουν κριτικές απόψεις στον σύγχρονο αειφορικό σχεδιασμό και να οραματιστούν πρακτικές για ένα πιο βιώσιμο μέλλον.

Σκοποί και στόχοι

Το μάθημα έχει στόχο οι σπουδαστές να αποκτήσουν εξειδίκευση στο γνωστικό πεδίο της Αειφορικής Δόμησης. Οι σπουδαστές έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόσουν αυτά που έχουν διδαχθεί στο μάθημα Αειφορικός Σχεδιασμός Ι, που αφορούσαν βασικές αρχές, στην πράξη. Το μάθημα υποστηρίζεται από επιστημονικά εγχειρίδια προχωρημένου επιπέδου. Να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τη γνώση και την κατανόηση που απέκτησαν με τρόπο που δείχνει επαγγελματική προσέγγιση της εργασίας ή του επαγγέλματός τους και να διαθέτουν ικανότητες που κατά κανόνα αποδεικνύονται με την ανάπτυξη και υποστήριξη επιχειρημάτων και την επίλυση προβλημάτων στο πλαίσιο του γνωστικού τους πεδίου. Να έχουν την ικανότητα να συγκεντρώνουν και να ερμηνεύουν συναφή στοιχεία για να διαμορφώνουν κρίσεις που περιλαμβάνουν προβληματισμό σε συναφή κοινωνικά, επιστημονικά ή ηθικά ζητήματα. Να είναι σε θέση να κοινοποιούν πληροφορίες, ιδέες, προβλήματα και λύσεις τόσο σε ειδικευμένο όσο και σε μη-εξειδικευμένο κοινό. Τέλος να έχουν αναπτύξει εκείνες τις δεξιότητες απόκτησης γνώσεων, που τους χρειάζονται για να συνεχίσουν σε περαιτέρω σπουδές με μεγάλο βαθμό αυτονομίας.

Μαθησιακά αποτελέσματα

Οι σπουδαστές θα έχουν εξοικειωθεί με τις αρχές του αειφορικού σχεδιασμού και την εφαρμογή τους τόσο σε κτιριακή κλίμακα όσο και σε κλίμακα αστικού υπαίθριου χώρου και θα τις έχουν εφαρμόσει σε περιπτώσεις μελέτης.

Βιβλιογραφία ξενόγλωσση

Lovins, Amory, and William D. Browning. “Vaulting the Barriers to Green Architecture.” Architectural Record 180, no. 16 (December 1992).
Lechter, Norbert. Heating, Cooling, Lighting: Design Methods for Architects. New York: John Wiley, 1991.
Bateson, Gregory. Mind and Nature: A Necessary Unity. New York: Bantam, 1979. Panchyk, Katherine. Solar Interiors: Energy Efficient Spaces Designed for Comfort. New York: VanNostrand Reinhold, 1991.
Tunel, Isaac. Indoor Air Quality and Human Health. Palo Alto, Calif.: Stanford University Press, 1985.
Anderson, Bruce, ed. Solar Building Architecture. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 1990.
Brown, G. Z. Sun, Wind, and Light. New York: John Wiley, 1985.
Cook, Jeffrey, ed. Passive Cooling. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1989.
Cottom-Winslow, Margaret. Environmental Design: The Best of Architecture and Technology. New York: Rissoli International Publications, 1990.
Cowan, Henry J., ed. Handbook of Architectural Technology. New York: VanNostrand Reinhold, 1991.
Crowther, Richard L. Ecologic Architecture. Boston: Butterworth Architecture, 1992.
Levitt, Sheldon. “Keeping the Environment in Mind When You Design.” Facility Management Journal (Jan/ Feb 1994): 20-24. [ifma.org or 713/623-4362.]
Olgyay, Victor. Design with Climate: Bioclimatic Approach to Architectural Regionalism. Princeton University Press, 1963.
Vale, Brenda, and Robert Vale. Green Architecture. London: Thames and Hudson, 1991.
Yeang, Ken. Designing With Nature: The Ecological Basis for Architectural Design. New York: McGraw- Hill, 1995.
Conservation Services Group. Energy Crafted Homes Training Manual. Brattleboro, Vt.: West River Communications, 1990.
Cook, Jeffrey, ed. Passive Cooling. MIT Press, 1990.
Watson, Donald, and Kenneth Labs. Climatic Design: Energy-Efficient Building Principles and Practices. New York: McGraw-Hill, 1983.
Bower, John. The Healthy House. New York: Carol Publication Group, 1989.
John, Andrew, ed./BSA Architects for Social Responsibility Committee. Sourcebook for Sustainable Design: A Guide to Environmentally Responsible Building Materials and Processes. Boston: Boston Society of Architects, 1992. [bsarch@architects.org or 617/951-1433 x 221]
Alexander, Christopher. A Timeless Way of Building. New York: Oxford University Press, 1977.
Barnett, Dianna Lopez, with William D. Browning, A Primer on Sustainable Building. Snowmass, Colo.: Rocky Mountain Institute, 1995.