Ψηφιακές Οπτικοακουστικές Αναπαραστάσεις

Κωδικός Μαθήματος:

Π1-3030

Εξάμηνο:

Ε' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΓΥ

Ώρες:

4

Μονάδες ECTS:

4

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/IA211/


 

Γενικό πλαίσιο

• Προσαρμογή στο ψηφιακό επίπεδο απόδοσης περιβαλλόντων.
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών. Το εργαστήριο αναφέρεται και εμβαθύνει σε projects από τις περιοχές των Multimedia (Πολυμέσων), Electronic Art, Interactive Art και Information Art.
• Λήψη αποφάσεων.
• Ατομικές και ομαδικές εργασίες.
• Διεπιστημονική διερεύνηση στους τομείς της τέχνης, της τεχνολογίας και της κοινωνίας.
• Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Περιεχόμενο μαθήματος

Το μάθημα επεισέρχεται στους ακόλουθους τομείς:

Time-based Digital Arts: Ερευνά την ιδέα του χρόνου ως το βασικό στοιχείο διατύπωσης σύγχρονων projects, μέσω του οποίου εκφράζονται σχέσεις σαφήνειας της οπτικής αφήγησης.
Video Art: Παρουσιάζει οπτικοακουστικές πειραματικές εφαρμογές, μέσα από την αποδόμηση των στρατηγικών που εμπλέκει ένα video-project, στο επίπεδο μιας πολιτισμικής κριτικής, ερευνώντας μικρής διάρκειας οπτικοακουστικά μοντέλα και εγκαταστάσεις.
Communication Design: Ερευνά την οπτική επικοινωνία συγκεκριμένων θεμάτων αλλά και πληροφοριών, που εκφράζονται μέσω των οπτικοακουστικών εργαλείων. Εισαγάγει στην διαδικασία της οπτικής διαχείρισης μέσων, αρχών, κανόνων και μεθόδων που διαπραγματεύονται οι ψηφιακές εφαρμογές.
Augmented Reality: Επαυξημένο Αντικείμενο – Ψευδαίσθησιακός Χώρος. Εισαγωγή στους τρόπους με τους οποίους μια εικόνα ή ροή εικόνων και ο σχεδιασμένος ήχος που παράγεται από τον υπολογιστή δημιουργεί περιβάλλοντα στα οποία ο χρήστης διαδρά με το έργο.
Σε κάθε μάθημα ασχολούμαστε με τη σχετική θεωρία των Ψηφιακών Εφαρμογών, η οποία, στοχεύει στην διεύρυνση της αντίληψης του ψηφιακού πολιτισμού και στη κριτική ανάλυση των projects που δημιουργούνται στο εργαστήριο.

Σκοποί και στόχοι

Το εργαστήριο των Ψηφιακών Εφαρμογών αποτελεί ένα ανοιχτό περιβάλλον για διεπιστημονική διερεύνηση στους τομείς της τέχνης, της τεχνολογίας και της κοινωνίας. Το μάθημα τονίζει την συσχέτιση και την συνέχεια των φυσικών και των εικονικών χώρων, και ενθαρρύνει την ερευνητική εργασία προς μια σύγχρονη οπτική και ακουστική έκφραση. Παράλληλα καλλιεργεί την αντιληπτική σαφήνεια, τις τεχνολογικές δεξιότητες και τις δημιουργικές ιδέες των σπουδαστών.

Η έρευνα του εργαστηρίου ορίζεται από τις ακόλουθες ερωτήσεις:

• Πως μπορούμε να ερευνήσουμε μαζικές οπτικές συλλογές που μπορεί να περιέχουν από εκατοντάδες έως δισεκατομμύρια εικόνες?
• Πως ερευνούμε τις διαδικασίες και τις εμπειρίες των διαδραστικών μέσων?
• Με ποιές νέες θεωρητικές αντιλήψεις και μοντέλα χρειάζεται να ασχοληθούμε σχετικά με την νέα διαμορφούμενη ψηφιακή κουλτούρα?
Έτσι, οι φοιτητές
• Αποκτούν ένα βαθμό οικειότητας με τις έννοιες, μεθοδολογίες και μεθόδους των Ψηφιακών Εφαρμογών.
• Κατανοούν το εύρος του Ψηφιακού Πολιτισμού.
• Εξοικειώνονται με την έρευνα στο πεδίο των Ψηφιακών Εφαρμογών.
• Διευρύνουν την ψηφιακή αισθητική τους αντίληψη και παράλληλα καλούνται να αρθρώσουν εικαστικό λόγο.
• Εισάγονται στους χειρισμούς των Νέων Μέσων και των σχετικών με αυτούς προγραμμάτων.

Μαθησιακά αποτελέσματα

Οργάνωση Μαθημάτων
Οι δραστηριότητες του μαθήματος περιλαμβάνουν

• Ομαδικές συζητήσεις που βασίζονται στην θεωρία των Ψηφιακών Εφαρμογών και προβολές Ψηφιακών Έργων εντός και εκτός του εργαστηρίου.
• Ασκήσεις (ομαδικές και ατομικές) που βασίζονται στην χρήση Ψηφιακών εργαλείων και παρουσιάσεις στο εργαστήριο.
• Εργασίες / παρουσιάσεις που βασίζονται σε θεωρητικά κείμενα και σε άρθρα από τον παγκόσμιο ιστό.
• Το εργαστήριο θα αναφερθεί επίσης και θα εμβαθύνει σε projects από τις περιοχές των Multimedia (Πολυμέσων), Electronic Art, Interactive Art και Information Art.
Απαιτήσεις του μαθήματος

1) Παρακολούθηση των εργαστηρίων
2) Διατήρηση του Ερευνητικού Ημερολογίου.
3) Συμμετοχή στις συζητήσεις και τις παρουσιάσεις στο εργαστήριο.
4) Ολοκλήρωση όλων των ατομικών και ομαδικών εργασιών.
Η ουσιαστική απαίτηση του συγκεκριμένου μαθήματος είναι συνδεδεμένη απόλυτα με την Ακαδημαϊκή Εντιμότητα- όλες οι εργασίες που παραδίδονται για αυτό το μάθημα από τον σπουδαστή πρέπει να είναι αυθεντικές και θα πρέπει να έχουν εκπονηθεί από αυτόν αποκλειστικά για το συγκεκριμένο μάθημα. Καμία εργασία που έχει προηγηθεί του μαθήματος (εκτός της πρώτης ατομικής εργασίας) δεν θα χρησιμοποιηθεί για να καλύψει ασκήσεις του μαθήματος.

Μέσα από τις εργασίες τους οι φοιτητές βρίσκουν χώρο για να κατανoήσουν το εννοιακό υπόβαθρο των θεμάτων που διαπραγματεύονται, το ιστορικό πεδίο στο οποίο τοποθετείται η δουλειά τους και τις ιδιαιτερότητες των ψηφιακών εφαρμογών που χρησιμοποιούν. Επίσης, καλλιεργούν την ικανότητα τους να διατυπώνουν τις παρατηρήσεις και τις αναλύσεις τους πάνω σε ψηφιακά projects με ένα σαφή και ακριβή τρόπο.

Εργασίες
Το εργαστήριο καλύπτει τρεις ομαδικές εργασίες (2-3 ατόμων) Ψηφιακής μορφής στο εξάμηνο. Αφορούν σε single channel και multi channel videos διάρκειας όχι μεγαλύτερης των 2 λεπτών, ή/και video-installation αντιστοίχου ενδιαφέροντος. Οι εργασίες πρέπει να συνοδεύονται από σημειώσεις και αναφορές στο ερευνητικό τους ημερολόγιο, όπου θα επεξηγείται η σχέση της εργασίας που παρουσιάζεται στο εργαστήριο με το μέσο (εικόνα, ήχος, κείμενο κ.τ.λ.) που έχουν χρησιμοποιήσει. Απαραίτητες είναι οι βιβλιογραφικές αναφορές και παραθέσεις.
Επίσης, προβλέπεται η εκπόνηση τριών σύντομων ατομικών εργασιών, βασισμένες στις Ψηφιακές Εφαρμογές. Παράλληλα, οι φοιτητές ενθαρρύνονται να παρακολουθούν και να συμμετέχουν σε προβολές, διαλέξεις, εκθέσεις και διαδραστικά γεγονότα που σχετίζονται με το συγκεκριμένο μάθημα.

Βιβλιογραφία ελληνική

• Το αλφαβητάρι των μέσων, Norbert Boltz, Αθήνα (2008), Σμίλη
• Προς το Σύμπαν των Τεχνικών Εικόνων, Villem Flusser, Αθήνα (2008), Σμίλη

Βιβλιογραφία ξενόγλωσση

Allen, P. (ed.), Art, Not Chance, London: Caloouste Gulbenkian Foundation, 2001.

Ascott, R. (ed.), Art, Technology, Consciousness: mind@large, Bristol: Intellect Books, 2000.

Ascott, R., Telematic Embrace: Visionary Theories of Art, Technology, and Consciousness, Berkeley, CA: University of California Press, 2007.

Bach, P., New Land Marks: Public Art, Community and the Meaning of Place, London: Grayson, 2001.

Bachelard, G., The Poetics of Space, Boston, Mass.: Orion Press, 1964.

Beardsley, J., Earthworks and Beyond: Contemporary Art in the Landscape, New York: Abbeville Press, 1998.

Becker, C., Surpassing the Spectacle: Global Transformations and the Changing Politics of Art, New York: Rowman & Littlefield, 2002.

Bijvoet, M., Art as Inquiry: Toward new collaborations between art, science and technology, New York: Peter Lang, 1997.

Blessing, J., True North, New York: Guggenheim Museum Publications, 2008.

Bohm, D. & Peat, F. D., Science, Order and Creativity, London: Routledge, 2000.

Buckland, D. and Wainwright, C. (eds.), Unfold, London: Springer, 2010.

Capra, F., The Web of Life: A new synthesis of mind and matter, London: Harper Collins, 1996.

Clarke, E. F., Ways of Listening: An ecological approach to the perception of music, London: Oxford University Press, 2005.

Coutts, G. and Jokela, T. eds. Art, Community and Environment: Educational Perspectives, Bristol: Intellect, 2008.

Damasio, A. R., Descartes’ Error: Emotion, Reason and the Human Brain, London: Vintage, 2006.

Davison, A & Sheen, E eds. The Cinema of David Lynch: American Dreams, Nightmare Visions, London: Wallflower Press, 2004.

Ede, S. (ed.), Strange and Charmed: Science and the Contemporary Visual Arts, London: Caloouste Gulbenkian Foundation, 2000.

Edwards, D., Artscience: Creativity in the Post-Google Generation, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2008.

Eisenstein, S., Film Form: Essays in Film Theory, translated by Jay Leyda, New York: Hartcourt, 1949.

Gablik, S., “Beyond the Disciplines: Art without Boundaries.”, The Hedgehog Review: Critical Reflections on Contemporary Culture, Institute for Advanced Studies in Culture: University of Virginia,
2004.

Galison, P. and Jones, C. Picturing Science, Producing Art, London: Routledge, 1988.

Graubard, S., ed. Art and Science, Lanham MD: University Press of America, 1988.

Green, C., The Third Hand: Collaboration in Art from Conceptualism to Postmodernism (Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 2001.

Griffin, D. R., Spirituality and Society: Postmodern Visions, New York: SUNY Press, 1988.

Griffin, D. R. (ed.), The Re-enchantment of Science: Postmodern Proposals, New York: SUNY Press, 1990.

Harlan, V., What is Art? Conversation with Joseph Beuys, East Sussex: Clairview Books, 2004.

Harrington, A., Art and Social Theory: Sociological Arguments in Aesthetics, Cambridge: Polity Press, 2004.

Henri, A., Total Art: Environments, Happenings and Performance, New York: Praeger, 1974.

Jencks, C., What is post-modernism?, London: Academy Editions, 1996.

Kagan, S., Art and Sustainability: Connecting Patterns for a Culture of Complexity, Bielefeld, Germany: Transcript, 2011.

Kaye, N., Site-specific Art: Performance, place and documentation, London: Routledge, 2000.

López de Sa, Dan, “The Many Relativisms and the Question of Disagreement”, in International Journal of Philosophical Studies, 15: 269–79, 2007.

Lucie-Smith, Edward, Movements in Art since 1945, Issues and Concepts, Thames and Hudson, 1995.

O. Young, J., (ed.), Aesthetics: Critical Concepts in Philosophy, London and New York: Routledge, 2005.


Peat, F. D., ‘Art and science:rriage or illicit liaison?’ in the catalogue of “Dark Matter: A Visual Exploration of the New Physics”, an exhibition at the Turnpike Gallery, Manchester and the Harris Gallery, Preston: The Harris Museum & Art Gallery, Exhibition Catalogue, 1998.

Smithson, R. (edited by Nancy Holt), The Writings of Robert Smithson. New York:

Δευτερεύουσα βιβλιογραφία

Hanhardt, John, Video Culture: A Critical Investigation, Rochester, New York: Visual StudiesWorkshop, 1986.
Jarvie, Ian, Philosophy of film. Epistemology, Ontology, Aesthetics, London: Routledge & NewYork: Kegan Paul, 1987.
Lister, Martin, The Photographic Image in Digital Culture, London & New York: Routledge,1995.
Lyotard, Jean – Francois, The Postmodern Condition: A Report on Knowledge, University Of Minnesota Press, 1984.
Metz, Christian, Film Language: A Semiotics of the Cinema, New York, Oxford: OxfordUniversity Press, 1974.
Monaco, James, How to Read a Film: Art, Technology, Language, History and Theory of Film and Media, New York, Oxford: Oxford University Press, 1981.
Owens, Craig, Beyond Recognition: Representation, Power and Culture, Berkley: University of California Press, 1992.
Pearson, Roberta E. and Simpson Philip, Critical Dictionary of Film and Television, London & New York: Routledge, 2001.
Sontag, Susan, On photography, New York: Farrar, Straus & Girroux, 1973.
Stam, Robert, and others, eds., New Vocabularies in Film Semiotics: Structuralism, Post-Structuralism and Beyond, London: Routledge, & New York: Kegan Paul, 1999.
Zettl, Herbert, Sight, Sound, Motion: Applied Media Aesthetics, San Francisco State University, Wadsworth Publishing Company, an International Thomson Publishing Company, 1999.