Σχεδιαστική Μεθοδολογία με Αναλογικά και Ψηφιακά Μέσα Ι

Κωδικός Μαθήματος:

Π1-1050

Semester:

Α' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΓΥ )

Ώρες:

6

Μονάδες ECTS:

6



Σχεδιαστική Μεθοδολογία με Αναλογικά και Ψηφιακά Μέσα Ι – ΑΝΑΛΟΓΙΚΟ ΜΕΡΟΣ

https://eclass.uniwa.gr/courses/IA181

Σχεδιαστική Μεθοδολογία με Αναλογικά και Ψηφιακά Μέσα Ι – ΨΗΦΙΑΚΟ ΜΕΡΟΣ

https://eclass.uniwa.gr/courses/IA216

 

Γενικό πλαίσιο

Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στη σχεδιαστική απεικόνιση των μορφών στην αρχιτεκτονική εσωτερικού χώρου και το σχεδιασμό τόσο με αναλογικά όσο και με ψηφιακά μέσα.

Περιεχόμενο μαθήματος

Και τα δύο μέρη του μαθήματος (Αναλογικά και Ψηφιακά Μέσα) οργανώνονται σε δύο άξονες, την θεωρία και την εφαρμογή (μέσω σχεδιαστικών ασκήσεων). Οι άξονες αυτοί λειτουργούν ενιαία, με την θεωρία να εξελίσσεται σταδιακά και να υποστηρίζει το σκέλος της εφαρμογής καθ’ όλη τη διάρκεια διεξαγωγής του μαθήματος.
Στο μέρος που αφορά στη Σχεδιαστική Μεθοδολογία με Αναλογικά Μέσα οι φοιτητές εξοικειώνονται με την παραστατική μεθοδολογία του σκίτσου και γραμμικού σχεδίου. Η θεωρία περιλαμβάνει διαλέξεις με περιεχόμενο:
• Στοιχεία στερεομετρίας του χώρου.
• Μέθοδοι παράστασης (Ορθές προβολές, Αξονομετρία, Προοπτική, Σκιαγραφία).
• Μέθοδοι επίλυσης σχεδιαστικών προβλημάτων προβολών και τομών.
• Οι βασικές έννοιες των αναλογιών και της κλίμακας και τα συστήματα αναλογιών.
• Οι σχεδιαστικές κλίμακες, ο ρόλος και η χρήση τους στα αρχιτεκτονικά σχέδια.
• Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται στην αρχιτεκτονική για την αναπαράσταση των τρισδιάστατων μορφών: οι συμβάσεις και οι κώδικες, οι τεχνικές και η διαδικασία σχεδίασης.
• Ο ρόλος και η χρήση των παραπάνω εργαλείων και των σχεδιαστικών κλιμάκων στην αρχιτεκτονική σύνθεση.
Το θεωρητικό μέρος ολοκληρώνεται με την εκπόνηση εκ μέρους των φοιτητών ατομικής εργασίας με θέμα συναφές προς το αντικείμενο και υποστηρίζεται δημόσια σε προγραμματισμένη ημερομηνία.
Το εφαρμοσμένο /εργαστηριακό σκέλος περιλαμβάνει σειρά ασκήσεων που αντιστοιχούν σε βασικά μέρη του θεωρητικού και εκπονούνται στο εργαστήριο.

Το μέρος που αφορά στη Σχεδιαστική Μεθοδολογία με Ψηφιακά Μέσα περιλαμβάνει θεωρητικές διαλέξεις και σεμινάρια εκμάθησης λογισμικού (tutorials) πάνω στις ακόλουθες θεματικές.
• Εισαγωγή στη θεωρία της δισδιάστατης και τρισδιάστατης ψηφιακής σχεδίασης, τις μεθοδολογίες και τις διαδικασίες της σχεδίασης μέσω υπολογιστή (Computer Aided Design).
• Ανάλυση των αρχών και των διαδικασιών ψηφιακών αναπαραστατικών μεθόδων σε δύο και τρεις διαστάσεις σε συστήματα συντεταγμένων (WCS/UCS/UV coordinate systems).
• Εισαγωγή στην ανάλυση και των σχεδιασμό ψηφιακών γεωμετρικών οντοτήτων (vectors, NURBS curves/surfaces, κλπ) και των μετασχηματισμών τους στη δισδιάστατη και τρισδιάστατη σχεδίαση
• Διερεύνηση μια σειράς ψηφιακών περιβαλλόντων στο πλαίσιο της δυνατότητας των ψηφιακών μοντέλων να αποτελούν ενεργό συνδετικό κρίκο μεταξύ του σχεδιασμού και της υλοποίησης από τη φάση της εννοιολογικής σχεδίασης.
• Εφαρμογή εξειδικευμένου λογισμικού μέσω εργαστηριακών θεμάτων κλιμακούμενης πολυπλοκότητας.
Στο μάθημα διεξάγονται εργαστηριακές ασκήσεις για την εξοικείωση με τις μεθόδους και τα εργαλεία που διδάσκονται στο θεωρητικό μέρος και κυρίως εργασία με αντικείμενο το σχεδιασμό και την τρισδιάστατη μοντελοποίηση μικρής κλίμακας χώρου. Σε πρώτο στάδιο οι φοιτητές μελετούν τα θέματα που τους δίνονται αναλυτικά και συνθετικά, και στη συνέχεια επιχειρούν να τα σχεδιάσουν σε περιβάλλον δισδιάστατης και τρισδιάστατης σχεδίασης.

Σκοποί και στόχοι

Το μάθημα χωρίζεται σε δύο διακριτά μέρη:
Α. Σχεδιαστική Μεθοδολογία με Αναλογικά Μέσα
Σκοπός αυτού του μέρους είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τη γλώσσα του αρχιτεκτονικού σκίτσου και σχεδίου, τις συμβάσεις και τους κώδικές της. Με την επιτυχή ολοκλήρωσή του ο φοιτητής:
– θα έχει την ικανότητα να εκφράζει και να απεικονίζει σχεδιαστικά τις ιδέες του μέσω του γραμμικού σχεδίου, να τις επεξεργάζεται, να τις παρουσιάζει και να τις επικοινωνεί με σαφήνεια και πληρότητα.
– θα γνωρίζει τις γεωμετρικές τεχνικές που χρησιμοποιούνται στην αναπαράσταση των αρχιτεκτονικών μορφών μέσω γραμμικού σχεδίου, την ορθογραφική προβολή, την αξονομετρική και προοπτική απεικόνιση και την σκιαγραφία, και θα τις χρησιμοποιεί κατάλληλα ανάλογα με τη φάση της συνθετικής διαδικασίας και το αντικείμενο μελέτης
– θα έχει την ικανότητα να απεικονίζει το χώρο και τα αντικείμενά του ανάλογα με τις ανάγκες, με τον σαφέστερο και παραστατικότερο τρόπο, αλλά και να επιμελείται παράλληλα το ύφος των σχεδίων
– θα έχει την ικανότητα να παρέχει οπτικές πληροφορίες για τη μορφή, τη λειτουργία και τη δομή τρισδιάστατων κατασκευών στο χώρο
Β. Σχεδιαστική Μεθοδολογία με ψηφιακά μέσα.
Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στο εννοιολογικό πλαίσιο της ψηφιακής σχεδίασης (Digital Design) και ειδικότερα των μεθοδολογιών και διαδικασιών δισδιάστατης σχεδίασης σε περιβάλλοντα vector γραφικών (vector graphics) και τρισδιάστατης μοντελοποίησης (3d modelling) αρχιτεκτονικών χώρων.
Η ύλη του μαθήματος αποσκοπεί:
– Στην εισαγωγή των εκπαιδευομένων στις βασικές έννοιες της δισδιάστατης και τρισδιάστατης ψηφιακής σχεδίασης χώρων, ως μέσα σύλληψης και απεικόνισης του χώρου και των χαρακτηριστικών του
– Στη σύνδεση των σχεδιαστικών απαιτήσεων και στόχων των θεμάτων χώρου με εξειδικευμένα ψηφιακά περιβάλλοντα σχεδιασμού βάσει γεωμετρικών και σημασιολογικών οντοτήτων.
– Στη δημιουργική ενσωμάτωση των ηλεκτρονικών μέσων σχεδίασης και του αντίστοιχου τρόπου σκέψης στις μεθόδους και διαδικασίες σχεδιασμού αρχιτεκτονικών χώρων
Στόχος του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση από τους εκπαιδευόμενους των δυνατοτήτων, πλεονεκτημάτων αλλά και περιορισμών των ψηφιακών περιβαλλόντων σχεδίασης καθ’ όλες τις φάσεις της σχεδιαστικής διαδικασίας.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση:
– να κατανοήσουν το εννοιολογικό πλαίσιο αντιμετώπισης και επίλυσης σχεδιαστικών προβλημάτων – θεμάτων,
– να εξοικειωθούν με τις γενικές λειτουργικές αρχές της ψηφιακής σχεδίασης ανεξαρτήτως λογισμικών,
– να αναλύουν ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά της μορφής και της δομής του ψηφιακού μοντέλου,
– να εντάξουν με δημιουργικό και παραγωγικό τρόπο την ψηφιακή σχεδίαση στην διαδικασία λήψης σχεδιαστικών αποφάσεων,
– να αναδείξουν τις προσωπικές σχεδιαστικές ιδέες τους με ακριβή και κατανοητό τρόπο,
– να έχουν γνώση των εργαλείων και των τεχνικών της δισδιάστατης και τρισδιάστατης ψηφιακής σχεδίασης και πώς αυτά χρησιμοποιούνται για να εξασφαλίσουν την επιτυχή ολοκλήρωση ανάλογων μελετών.

Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα προσβλέπει στα παρακάτω γενικά μαθησιακά αποτελέσματα:

– Λήψη αποφάσεων
– Αυτόνομη εργασία
– Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
– Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
– Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
– Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Βιβλιογραφία ελληνική

– Κουρνιάτης Ν., 2018, Τεχνικές Αναπαράστασης με Γεωμετρικές Μεθόδους και Σύγχρονα Ψηφιακά Μέσα, Εκδ. Τζιόλα, Θεσσαλονίκη
– Αγαλιώτου Χ. 2010, Σχεδιαστική Μεθοδολογία / Αξονομετρικό-Προοπτικό-Σκιαγραφία, Εκδόσεις Ίων, Αθήνα
– Βακαλό Ε.Γ. 1988, Οπτική Σύνταξη: Λειτουργία και Παραγωγή Μορφών, Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα
– Ching F. 2006, Αρχιτεκτονικό Προοπτικό Σχέδιο, Εκδόσεις Ίων, Αθήνα
– Κουρνιάτη Α.-Μ., Κουρνιάτης Ν. 2012, Η Προοπτική στην Αρχιτεκτονική Απεικόνιση, Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη
– Κουρνιάτης Ν., 2015, Γεωμετρία και Αρχιτεκτονική, Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη
– Λευκαδίτης Γ. 2018, Μέθοδοι Παραστάσεων, Εκδόσεις Ματθαίου Μ.
– Μπιλάλης, Μαραβελάκης. Συστήματα CAD/CAM και τρισδιάστατη μοντελοποίηση, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΕ. 2014

Βιβλιογραφία ξενόγλωσση

– Gill R. W. 2006, Perspective, from basic to creative, Εκδόσεις Thames & Hudson, London

Δευτερεύουσα βιβλιογραφία

– Computer Aided Design. Science direct Publications.
– Computer Aided Design and Applications. Taylor & Francis.