Βιομηχανικός Σχεδιασμός (Design) II

Κωδικός Μαθήματος:

Π1-5020

Εξάμηνο:

Ε' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

4

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/IA273/


Γενικό πλαίσιο

Το πρόγραμμα του μαθήματος του Βιομηχανικού Σχεδιασμού (Design) ΙΙ, συνίσταται στη μελέτη (project) ενός εξιδεικευμένου προβλήματος απόδοσης μορφής χρηστικού ή διακοσμητικού αντικειμένου. Το μάθημα εστιάζει στον σχεδιασμό βιομηχανικών προϊόντων εσωτερικού ή δημόσιου χώρου μέσω μιας εκτενούς διεπιστημονικής θεωρητικής προσέγγισης, η οποία αναπτύσσει θεματολογίες που συνδυάζουν την ιστορία της τέχνης με το μάρκετινγκ και τον στρατηγικό σχεδιασμό. Οι εντατικές εργαστηριακές ασκήσεις στοχεύουν στην εξοικείωση του φοιτητή με τις σύγχρονες μεθόδους βιομηχανικού σχεδιασμού, τις εκφραστικές δυνατότητες με χειρονακτικά, αναλογικά και ψηφιακά μέσα, τις πολλαπλές γλώσσες επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης της φωτογραφίας, του βίντεο και του διαδικτύου, και κυρίως τη διαχείριση του προϊόντος μέσω των κανόνων του μάρκετινγκ.

Περιεχόμενο μαθήματος

Στον Βιομηχανικό Σχεδιασμό (Design) ΙΙ, οι φοιτητές διδάσκονται τα μεθοδολογικά πρότυπα βιομηχανικού σχεδιασμού αντικειμένων, τις μηχανικές, υλικές και χρηστικές προδιαγραφές, τα θέματα εργονομίας και κιναισθητικής, έως και την πρωτοτυποποίηση υποδειγμάτων. Η θεματολογία των εργαστηριακών ασκήσεων περιστρέφεται γύρω από το κεντρικό θεωρητικό άξονα του μαθήματος, ο οποίος επικεντρώνεται στην έννοια του χρόνου και στις πολλαπλές εκφάνσεις της από την έναρξη της βιομηχανικής επανάστασης έως σήμερα.

Σκοποί και στόχοι

Το εργαστήριο προσανατολίζει τους φοιτητές σε ζητήματα ηθικής του Σχεδιασμού, θέτοντας στον πυρήνα του προβληματισμού τους τη διάρκεια του βιομηχανικού αντικειμένου, δηλαδή εκείνες τις παραμέτρους που καθορίζουν τον χρόνο ζωής του, καθώς στον σύγχρονο βιομηχανικό σχεδιασμό, ακόμη κι αν δεν υποδηλώνεται ρητά, υφίσταται πάντοτε ένα [προσχεδιασμένο] χρονικό όριο που αντιστοιχεί, πέραν της υλικής φθοράς ή της λειτουργικής αχρηστίας, στη «σημασιολογική πτώση» (εννοιολογική παρακμή) του αντικειμένου, σαν μια αόρατη ημερομηνία λήξης που κρύβεται σε κάθε προϊόν και εμφανίζεται τη στιγμή που καθίσταται ως «ανεπιθύμητο» από τις προσταγές της αγοράς. Η μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που απορρέει από την επίγνωση της ευθύνης των σύγχρονων κοινωνιών για την προστασία του περιβάλλοντος, οδηγούν αναπόφευκτα στην υιοθέτηση νέων κατευθύνσεων βιομηχανικού σχεδιασμού (Design) βάσει Ανακύκλωσης (Recycling) και Επανάχρησης (Reusing).

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι σε θέση: – Να αποκτήσουν τη δυνατότητα διερεύνησης και υιοθέτησης των κατάλληλων σχεδιαστικών εργαλείων και των τεχνολογικών μέσων που θα ανταποκρίνονται στις εκάστοτε εξατομικευμένες ανάγκες τους. – Να αξιοποιούν τα ιστορικά δεδομένα και τα θεωρητικά στοιχεία στη διαμόρφωση των σχεδιαστικών προτάσεών τους. – Να γνωρίζουν να εντοπίζουν και να μελετούν τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες των διαφορετικών υλικών που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανική παραγωγή αντικειμένων. – Να εφαρμόζουν επιστημονικές μεθοδολογίες βιβλιογραφικής έρευνας για τη συγγραφή θεωρητικών κειμένων υψηλής ποιότητας. – Να δύνανται να ισοσταθμίζουν τη σταθερότητα, τη λειτουργικότητα και τη θελκτικότητα στον σχεδιασμό τους. – Να γνωρίζουν τρόπους με τους οποίους δύνανται να εμποτίζουν τις σχεδιαστικές προτάσεις τους με τα αναγκαία συμβολικά στοιχεία και τις πολιτισμικές συντεταγμένες. – Να γνωρίζουν τρόπους χειρωνακτικής, αναλογικής ή/και ψηφιακής επεξεργασίας και απεικόνισης των προτάσεών τους. – Να συνδυάζουν γνώσεις και δεξιότητες από άλλα γνωστικά πεδία αφενός στη συγκρότηση του θεωρητικού πλαισίου αφετέρου στη διαδικασία σχεδιασμού των προτάσεών τους.

Βιβλιογραφία ελληνική

1.Βιβλίο: [86056995] ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΜΟΡΦΟΔΟΣΙΑ DESIGN, Κουζέλης Αθανάσιος,ISBN 9789605713263

2. Βιβλίο :[13903]: ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑΣ, DONALD A. NORMAN

3. Βιβλίο [15024]: Η μορφή του σχεδιασμένου αντικειμένου, Παρμενίδης Γιώργος, Χαραλαμπίδου – Διβάνη Σόνια, ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΉΣ, 1989

4. Βιβλίο :[102071667] Το Αντικείμενο ως Μορφή και Αξία, Αθανάσιος Κουζέλης, Bookstars, ISBN 978-960-571-420-8

5. Βιβλίο: [12563632] Η σημασία του χρόνου στη σύγχρονη αρχιτεκτονική, Παναγιώτης Πάγκαλος, ISBN 978-960-01-1432-4

6. Ηλεκτρονικό Βιβλίο: [59303545] ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ, Παναγιώτης Πάγκαλος, ISBN 978-960-603-366-7

7. Βιβλίο: [102123412] Symbols & iconic ruins, ISBN 978-618-5439-44-6

8. Βιβλίο: [41954579], Η ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΤΕΧΝΗ (1770-1970), ARGAN GIULIO CARLO & BONITO OLIVA ACHILLE, ISBN 978-960-524-427-9

9. Βιβλίο [5102]: Διαλεκτική του διαφωτισμού, Μαξ Χορκχάιμερ, Τέοντορ Β. Αντόρνο, ISBN 960-7711-05-Χ

10. Βιβλίο [9643]: Επιστήμη και Τεχνολογία των Μεταλλικών Υλικών, Χρυσουλάκης Γιάννης Δ., Παντελής Δημήτρης Ι.

11. Βιβλίο [86195857] Ashby M. Johnson K., Υλικά και Σχεδιασμός, Εκδόσεις ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ, ISBN: 978-960-461-998-6

Βιβλιογραφία ξενόγλωσση

1. Laura Slack, What is product design?, Rotovision, 2006.

2. Jennifer Hudson, Process: 50 Product Designs from Concept to Manufacture, L. King, 2008

3. De Fusco Renato, Storia del Design, Laterza, 1986.

4. Chevalier A., Guide de dessinateur industriel, Livre élève, 1988.

5. Ashby M. Johnson K., Materials and Design, Butterworth-Heinemann, 2009.

6. Lucie-Smith, A history of industrial design, Van Nostrand Reinhold, 1983.

7. Heskett John, Industrial Design, Thames & Hudson, 1975.

8. Pye David, The nature and aesthetics of design, Herbert, 1982.

9. Bernard E. Bürdek, ‘Design. Gesichte, Theorie und Praxis der ProduktGestaltung, Birkhäuser, 2005.

10. Woodham M. Jonathan, Twentieth-century Design, Oxford University Press, 1997.

11. Guy Julier, The culture of Design, Sage Publications, 2000.

12. Baecker D., Hartung M., Schwartz-Clauss M., The Essence of Things: Design and the Art of Reduction, Vitra Design Museum, 2010.

Δευτερεύουσα βιβλιογραφία

1. Βιβλίο: [22679460] Η Σημασία του Χρόνου στην Αρχιτεκτονική του Aldo Rossi, Παναγιώτης Πάγκαλος, ISBN 978-960-01-1549-9
2. Βιβλίο [22767999]:ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ, ΘΕΩΡΙΑ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ, ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ – ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ, ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΜΕΛΙΣΣΑ, ISBN 9789602043189