Γενικό πλαίσιο
Το μάθημα ασχολείται με τις προκλήσεις που σχετίζονται με τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό και την οπτική επικοινωνία. Το σχεδιασμό, την οργάνωση και τον έλεγχο του σχεδιασμού δισδιάστατων [2D] εφαρμογών.
Περιεχόμενο μαθήματος
Στο μάθημα Επικοινωνία και Χώρος Ι : Δισδιάστατες Εφαρμογές εξετάζεται η Οπτική Επικοινωνία ως μια έννοια που επηρεάζει µε διάφορους τρόπους την αντίληψή µας για τον εσωτερικό χώρο όπως και την συμπεριφορά µας μέσα σ’ αυτόν. Εδώ, η επικοινωνία αντιμετωπίζεται από τη σκοπιά της Σημειωτικής Σχολής που μελετά τα σημεία και τα συστήματα σημασίας. Το μάθημα επικεντρώνεται σε σημαντικά ζητήματα σχεδίασης της οπτικής πληροφορίας επιδιώκοντας να δημιουργήσει ένα χρήσιμο εργαλείο για τον φοιτητή προκειμένου να μπορεί να ελέγχει την εφαρμογή της πληροφορίας στο χώρο χωρίς περιορισμούς αλλά με δημιουργικότητα και ακρίβεια έτσι ώστε να γίνεται κατανοητή από τους χρήστες.
Σε επίπεδο εφαρμογής το μάθημα ασχολείται με την οργάνωση/προγραμματισμό και σχεδιασμό δισδιάστατων εφαρμογών που έχουν σα στόχο τη δημιουργία συστημάτων επικοινωνίας με συνοπτικά μηνύματα, σημάνσεις και οπτικές αφηγήσεις και προορίζονται να επενδύσουν δομικά στοιχεία σε δημόσιους εσωτερικούς χώρους. Εξετάζεται η επικοινωνία εταιρικής ταυτότητας και επωνυμίας, ο σχεδιασμός πληροφοριών και σημάνσεων εξυπηρετώντας έναν σκοπό που να είναι λειτουργικός και ταυτόχρονα ψυχαγωγικός. Ο σχεδιασμός συνδυάζει τις ανάγκες διαχείρισης και τις εκτιμήσεις πόρων με τις ανάγκες και τις προτιμήσεις των χρηστών, προκειμένου να προσδιορίσει τον αποτελεσματικότερο τρόπο επικοινωνίας με ένα στοχοθετημένο κοινό.
Παράλληλα, το μάθημα εισάγει ένα καινοτόμο σύνολο στρατηγικών για την επίλυση προβλημάτων σχεδιασμού, με την εκμάθηση σύγχρονων ερευνητικών μεθόδων και τρόπων δημιουργίας ιδεών που σχετίζονται με την εσωτερική αρχιτεκτονική στην εποχή των τεχνολογικών καινοτομιών, διερευνώντας την αγορά και ενθαρρύνοντας την κριτική και την εννοιολογική ανάπτυξη. Επεξηγούνται οι διαφορετικές επιλογές και η εκτέλεση της έρευνας.
Σκοποί και στόχοι
Τα θέματα που πραγματεύεται το μάθημα, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε επίπεδο εφαρμογής, είναι η οπτική επικοινωνία, το πλαίσιο και η σύνθεση στον εσωτερικό χώρο, διερευνώντας τη σχέση μεταξύ του δισδιάστατα σχεδιασμένου “καμβά” και του αρχιτεκτονικού χώρου, των φορμαλιστικών στοιχείων και της δομής. Στόχος είναι η σύνταξη πρωτότυπης οπτικής γλώσσας/μητρώου και ενός προγραμματικού κώδικα σαν εργαλεία δημιουργίας αφηγήσεων που επικοινωνούν ταυτότητες, ιδέες, μηνύματα και πληροφορίες στους χρήστες αλληλεπιδρώντας, ήπια, με αυτούς. Εξετάζονται η συνάφεια και οι αποκλίσεις ως προς τον υπάρχοντα χώρο στη βάση προσδιορισμένων κριτηρίων σχεδίασης όπως αυτά προκύπτουν από το πλαίσιο της μελέτης. Έτσι οι φοιτητές:
_Εισάγονται στα αρχικά στάδια της διαδικασίας σχεδίασης, από το Brief έως το Concept. Ασκούν έρευνα, εκτιμούν τα δεδομένα και ενημερώνουν την προσωπική τους δημιουργική πρακτική
_Αξιολογούν τις απαιτήσεις των χρηστών/πελατών, το πλαίσιο/περιβάλλον και τις συνθήκες χρησιμοποιώντας συμβατικές μεθόδους και μεθοδολογίες έρευνας
_Πειραματίζονται με οπτικές γλώσσες, αρχές σχεδίασης και επικοινωνιακές τεχνικές για να δώσουν νόημα και αξία στις αφηγήσεις τους και στις αλληλεπιδράσεις με τους χρήστες
_Αναπτύσσουν τις ιδέες τους σε μια πρόταση σχεδιασμού, μέσω σκίτσων, χωρικών διαγραμμάτων, πινακίδων διάθεσης, πρωτοτύπων και storyboards
_Χρησιμοποιούν μια μεγάλη ποικιλία μέσων, υλικών, εργαλείων και διαδικασιών για την υλοποίηση, απεικόνιση και παρουσίαση του σχεδιασμού
Μαθησιακά αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση:
_Να διατυπώνει ένα σχεδιαστικό brief
_Να προγραμματίζει την ερευνητική διαδικασία σχεδιασμού
_Να γνωρίζει βασικά μεθοδολογικά εργαλεία έρευνας και πως αυτά χρησιμοποιούνται για να εξασφαλίσουν την τεκμηριωμένη επεξεργασία ενός έργου 2D σχεδιασμού υπό το πρίσμα της ανθρωποκεντρικής προσέγγισης (user centered design/ucd)
_Να αξιολογεί κριτικά την εργασία καθώς εξελίσσεται
_Να εξελίσσει δημιουργικά τα αρχικά σχέδια και να ολοκληρώνει επιτυχώς τη διαδικασία με εξαιρετικά πρωτότυπες λύσεις
_Να κοινοποιεί πληροφορίες, ιδέες και μηνύματα σε ένα στοχοθετημένο κοινό
_Να ελέγχει τις βασικές τεχνικές και τεχνολογίες που απαιτούνται στο πλαίσιο της προαναφερόμενης μελέτης
_Να επιδεικνύει οπτικές, λεκτικές, επικοινωνιακές και δεξιότητες παρουσίασης, χρησιμοποιώντας μια ποικιλία γραφικών και τεχνικών μεθόδων
Γενικές ικανότητες:
_Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
_Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
_Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
_Λήψη αποφάσεων
_Ομαδική εργασία
_Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Βιβλιογραφία ελληνική
Danesi, Marcel 2017 [Μτφ. Κόκκινου Χαρά, Επιμ. Δαλκαβούκης Βασίλειος]. Μηνύματα, σημεία και σημασίες | Ένα βασικό εγχειρίδιο για τη Σημειωτική και τη Θεωρία της Επικοινωνίας. University Studio Press
Hall, Sean 2010. Αυτό σημαίνει αυτό, αυτό σημαίνει εκείνο | Σημειωτική, Οδηγός Χρήσης. Δίαυλος
McQuail, Denis & Windahl, Swen 2001. Σύγχρονα μοντέλα επικοινωνίας | Για τη μελέτη της μαζικής επικοινωνίας. Καστανιώτης
Λαζαρίνης, Φώτιος 2015. Πολυμέσα | Θεωρία & Ανάπτυξη Εφαρμογών. Εκδόσεις Κάλλιπος
Μπαντιμαρούδης, Φιλήμων 2011. Πολιτιστική επικοινωνία | Οργανισμοί, θεωρίες, μέσα. Κριτική
Moles, Abraham 2005. Θεωρία της Πληροφορίας και Αισθητική Αντίληψη. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
Μουτσόπουλος, Θανάσης 1997. Μοιάζει με Άνθρωπο(ς); Ανθρωπομορφισμός, Αφαίρεση και Σχηματοποίηση στη Μαζική Κουλτούρα. Futura, Αθήνα
Ξαγοράρης, Παντελής 1996. Μετασχηματισμοί Δομές και Μεσότητες στην Τέχνη. Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη
Βιβλιογραφία ξενόγλωσση
Garrett, Jesse James 2010. The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond. New Riders
Gombrich, E.H. 1979. The Sense of Order. Phaidon Press, Oxford
Hanington, Bruce & Martin, Bella 2012. Universal Methods of Design: 100 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions. Rockport Publishers
Tufte, Edward 1990. Envisioning Information. Graphics Pr