Επικοινωνία & Χώρος ΙΙ

Κωδικός Μαθήματος:

Π1-4040

Semester:

Δ' Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΕΥ )

Ώρες:

4

Μονάδες ECTS:

4

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/DIAK131/



Καθηγητές Μαθήματος

Ρωμούδη Ελένη, Φωκίδου Θεοδοσία

Γενικό πλαίσιο

Το μάθημα εξετάζει τις βασικές ιδιότητες μιας εφήμερης εγκατάστασης, δηλαδή τη σχέση με τον χρήστη, την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα στις ανάγκες και το περιβάλλον.

Περιεχόμενο μαθήματος

Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται οι βασικές ιδιότητες μιας εφήμερης εγκατάστασης δηλαδή η σχέση με το χρήστη, η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα στις ανάγκες και το περιβάλλον. Στόχος του σχεδιασμού εφήμερων εγκαταστάσεων είναι η λειτουργία τους όχι μόνο στο επίπεδο της κατασκευής αλλά και της επικοινωνίας όπως και της εμπειρίας, περιλαμβάνοντας ένα ευρύ φάσμα συναισθημάτων και αισθήσεων ενός χρήστη κατά τη χρήση τους, και συνεπώς, λαμβάνοντας υπόψη ένα πολύ ευρύτερο πεδίο από την παραδοσιακή χρηστικότητα. Επίσης, εξετάζεται η διπλή σημασία της εφήμερης εγκατάστασης ως χρονικά περιορισμένης –εφόσον υπάρχει για όσο χρόνο παραμένει ζωντανή η σχέση μεταξύ ανθρώπων και γεγονότων, που στάθηκε η γενεσιουργός της αιτία- όπως και η σχέση της με το δεδομένο περιβάλλον. Στο επίκεντρο του σχεδιαστικού πειραματισμού οι κατασκευαστικές προτάσεις ενσωματώνουν προηγμένα, ευέλικτα και ανακυκλώσιμα υλικά, προβλέποντας μεταβολές και ήπιες αλληλεπιδράσεις με τους χρήστες.

Βασικό στοιχείο του μαθήματος είναι η διερεύνηση των υλικών όπως και των τεχνικών και διαδικασιών κατασκευής που είναι διαθέσιμες στους σχεδιαστές. Η μορφή και η δομή χρησιμοποιούνται εφευρετικά και δημιουργικά. Διερευνώνται οι πόλοι: της επανάληψης, του ατελείωτου και της συνέχειας από τη μια, και η παραλλαγή | παρέκκλιση από την άλλη. Μέσα από τη ρύθμιση των σχέσεων μεταξύ του κενού και του πλήρους, εξετάζεται η πολυεπίπεδη δομή, οι χωρικές ιεραρχίες [θέσης, κλίμακας και συνδέσεων] διατηρώντας την αισθητική ενότητα στον συνολικό σχεδιασμό.

 

Σκοποί και στόχοι

Τα θέματα που πραγματεύεται το μάθημα, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε επίπεδο εφαρμογής, είναι η επικοινωνία από τη σκοπιά της Μεθοδικής Σχολής η οποία παρέχει μοντέλα που προσφέρονται για την ανάλυση της επικοινωνίας, όχι μόνον μεταξύ ανθρώπων αλλά και μεταξύ άλλων έμβιων οργανισμών όπως και μεταξύ υλικών συστημάτων. Έτσι οι φοιτητές:
_Εξετάζουν τα στοιχεία με τα οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί η εμπειρία του χρήστη όπως: ομαδοποίηση κοινότητας, νέες ιδέες, αλληλεπίδραση, αισθητική και πρωτοτυπία
_Εξετάζουν την ευχρηστία που είναι απαραίτητο συστατικό αλλά, προφανώς, όχι το μόνο που έχει σημασία
_Εξετάζουν τις πιο ενδιαφέρουσες και ελκυστικές υπηρεσίες προκειμένου να απευθυνθούν σε έναν χρήστη
_Εξετάζουν την πραγματική αξία και εμπειρία που μπορεί να αποκτήσει ένας χρήστης κατά τη χρήση ενός προϊόντος σχεδιασμού
_Αξιολογούν τις απαιτήσεις των στοχοθετημένων χρηστών, το πλαίσιο/περιβάλλον και τις συνθήκες χρησιμοποιώντας συμβατικές μεθόδους και μεθοδολογίες έρευνας
_Πειραματίζονται με δυναμικές δομές και τεχνικές σχεδιασμού (tessellating, folding, sectioning) καθώς και με στρατηγικές σχεδίασης στα υπολογιστικά προγράμματα προκειμένου να υποστηρίξουν τις συνθετικές διαδικασίες της εκπόνησης μελέτης
_Αναπτύσσουν τις ιδέες τους σε μια πρόταση σχεδιασμού, μέσω σκίτσων, προπλασμάτων, εννοιολογικών μοντέλων και πρωτοτύπων: μοντέλων φυσικού χώρου, mockups και storyboards
_Χρησιμοποιούν μια μεγάλη ποικιλία μέσων, υλικών, εργαλείων και διαδικασιών για την υλοποίηση, απεικόνιση και παρουσίαση του σχεδιασμού

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση:
_Να έχει δεξιότητες κριτικής σκέψης και επίλυσης σύνθετων σχεδιαστικών προβλημάτων
_Να κοινοποιεί πληροφορίες, ιδέες και μηνύματα, σε ένα στοχοθετημένο κοινό, αξιοποιώντας την εμπειρία του χρήστη
_Να κατανοεί και να αξιοποιεί τις αρχές σχεδίασης που συμβάλλουν στη δημιουργία μιας καλής εμπειρίας χρήστη
_Να έχει γνώση και κατανόηση βασικών θεμάτων που σχετίζονται με την εφημερότητα των κατασκευών
_Να κατανοεί και να αξιοποιεί τεχνικές σχεδιασμού τρισδιάστατων εφαρμογών/εγκαταστάσεων (tessellating, folding, sectioning)
_Να αποκτήσει, επιπλέον, κατανόηση των εννοιών της κλίμακας, της δομής, της συναρμολόγησης / αποσυναρμολόγησης και της ρύθμισης των σχέσεων μεταξύ του κενού και του πλήρους για εξειδικευμένα έργα εσωτερικού χώρου
_Να κατανοεί και να αξιοποιεί την κατανόηση των μελετών των υπαρχόντων, αντίστοιχων, προσεγγίσεων μέσα από τις ερευνητικές πληροφορίες που έχει συλλέξει, ως πηγές έμπνευσης και μεταβιβάσιμων ιδεών για τη δημιουργία και την τελειοποίηση των εννοιών
_Να χρησιμοποιεί τις κατάλληλες τεχνικές σχεδίασης και ανάπτυξης σκίτσων, σχεδίων και μοντέλων ώστε αυτά να αντικατοπτρίζουν την ποιότητα και την καταλληλότητα των πειραμάτων του και να ενημερώνει την πρόοδό τους
_Να εργάζεται με ψηφιακά και αναλογικά μέσα για να βελτιώσει τον έλεγχο των τεχνικών και των τεχνολογιών που απαιτούνται στο πλαίσιο της προαναφερόμενης μελέτης.

Γενικές ικανότητες
_Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
_Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
_Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
_Λήψη αποφάσεων
_Ομαδική εργασία
_Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
_Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
_Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

 

Βιβλιογραφία ελληνική

Moles, Abraham 2005. Θεωρία της πληροφορίας και αισθητική αντίληψη. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
Ουγγρίνης, Κώστας 2011. Μεταβαλλόμενη Αρχιτεκτονική – Κίνηση, Προσαρμογή, Ευελιξία. Εκδοτικός Όμιλος ΙΩΝ
Windahl, S., Signitzer, B. & Olson, J. 1999. Εφαρμοσμένη επικοινωνία. Καστανιώτης
Δεδούσης, Β., Γιαννατσής, Ι. & Κανελλίδης, Β. 2015. Συστήματα CAD – Βασικά Στοιχεία & Εφαρμογές. Εκδόσεις Κάλλιπος
Σαντοριναίος, Μ., Ζώη, Σ., Δημητριάδη, Ν., Διαμαντόπουλος, Τ. & Μπαρδάκος, Γ. 2015. Από τις σύνθετες Τέχνες στα υπερμέσα και τους νέους εικονικούς – δυνητικούς χώρους – Ένα εγχειρίδιο για τον καλλιτέχνη που ασχολείται με την ψηφιακή τέχνη. Εκδόσεις Κάλλιπος
Αβούρης, Ν., Κατσάνος, Χ., Τσέλιος, Ν., Μουστάκας, Κ., 2015, Εισαγωγή στην αλληλεπίδραση ανθρώπου-υπολογιστή. Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.

Βιβλιογραφία ξενόγλωσση

Andersen, P. & Salomon, D. L. 2010. The Architecture of Patterns, New York: W.W. Norton & Co.
Buley, Leah 2013. The User Experience Team of One: A Research and Design Survival Guide. Rosenfeld Media, Brooklyn, New York
Garcia, M. 2009. Patterns of Architecture: Architectural Design, London: Wiley
Iwamoto, L. 2009. Digital Fabrications | Architectural and Material Techniques, New York: Princeton Architectural Press
Moussavi, F. 2009. The Function of Form, Barcelona and New York: Actar/Harvard University Graduate School of Design
Norman, Donald A. 2005. Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things. Basic Books
Weinschenk, Susan 2011. 100 Things Every Designer Needs to Know About People. New Riders