Σκηνικός Χώρος Ι

Κωδικός Μαθήματος:

Π1-5060Α

Εξάμηνο:

Ε' Εξάμηνο

Κατηγορία:

ΜΕΥ

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

3

Σύνδεσμος στο eClass:

https://eclass.uniwa.gr/courses/IA166/


Καθηγητές Μαθήματος

Δρ. Μάρθα Λουκία

 

Γενικό πλαίσιο

Το μάθημα οδηγεί-εισάγει στην ανάπτυξη χωρικών τρισδιάστατων σχεδιαστικών προτάσεων με έμφαση την φαντασία και την εμβάθυνση σε κείμενα μικρής φόρμας. Λέξεις κλειδιά με σημαντικό νοηματικό φορτίο μπορούν να αποτελέσουν αφετηρία έρευνας. Απαιτείται η κατανόηση των διαφορετικών επιπέδων ανάγνωσης του κειμένου και των μέσων που διαμορφώνουν την ατμόσφαιρα ενός συμβολικού ετεροκαθοριζόμενου χώρου.

Περιεχόμενο μαθήματος

Στο μάθημα αυτό οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με τον σκηνικό χώρο ως εικαστική και χωρική έκφραση της δράσης και του νοήματος ενός κειμένου. Ερευνάται ο σχεδιασμός «χώρου μέσα στο χώρο», η εφήμερη κατασκευή που συνδιαλέγεται δυναμικά με το υπάρχον κέλυφος. Η σκηνογραφική σύνθεση αποτελεί το χωρικό περιβάλλον που σχεδιάζεται και εικονοποιείται για την απόδοση της συγκεκριμένης αφήγησης.
Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται οι ποικίλοι τρόποι προσέγγισης, ερμηνείας και μεταγραφής του νοήματος που προκύπτει από τη μελέτη ενός κειμένου, με εικαστικούς όρους. Μελετάται η μεθοδολογία και η οργάνωση που οδηγούν στη διαμόρφωση μιας νέας πρότασης σχεδιασμού, μέσω του μετασχηματισμού του κειμένου σε χώρο.
Το μάθημα αναπτύσσεται με:
-Ανάλυση, κατανόηση και ερμηνεία των δεδομένων του θέματος.
-Έρευνα των εικαστικών, αρχιτεκτονικών και αισθητικών στοιχείων που διαμορφώνουν μια σκηνογραφική πρόταση
Άσκηση
-Ασκήσεις σχεδιασμού που βασίζονται σε αποσπάσματα θεατρικών έργων, ή σε σύντομα λογοτεχνικά κείμενα.
-Δημιουργία σκηνογραφικών συνθέσεων μικρής κλίμακας.
-Ανάλυση του συμβολικού λόγου σχημάτων, αντικειμένων, χρώματος.

Σκοποί και στόχοι

-Αντίληψη ενός ιδιαίτερου χώρου μέσω της διαδικασίας ερμηνείας του λόγου με εικαστικά μέσα .
-Εισάγει νοητικά τους φοιτητές στην θεατρική σύμβαση της αναπαράστασης.
-Ανακαλύπτει τις δημιουργικές διαδρομές αποκωδικοποίησης των συμβολισμών των σχημάτων, των χρωμάτων, των φωτισμών και των υλικών.
-Χρησιμοποιεί ο φοιτητής/τρια γνώσεις, πληροφορίες και βιώματα που έχει αποκομίσει

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση των μαθημάτων
– Οι φοιτητές/τριες αποκτούν την αντίληψη των χωρικών τρισδιάστατων σχεδιαστικών προτάσεων.
– Δίνουν έμφαση στην φαντασία και στην εμβάθυνση των κειμένων μικρής φόρμας.
– Προσεγγίσουν το πνεύμα του συγγραφέα και της εποχής που αναφέρεται το κείμενο.
– Μπορούν να κατανοήσουν τα διαφορετικά επίπεδα ανάγνωσης του κειμένου και των μέσων που διαμορφώνουν την ατμόσφαιρα ενός συμβολικού ετεροκαθοριζόμενου χώρου.
– Μεταφέρουν το κείμενο σε τρισδιάστατη εικόνα/χώρο μέσω σχεδίων και μακέτας.
– Αντιλαμβάνονται τα πολλά επίπεδα του χρόνου.
– Εξωτερικεύουν συναισθήματα τα οποία διοχετεύουν σε γόνιμους επεξεργασίες.
– Εμπλέκονται στην διαδικασία της έρευνας αξιοποιώντας και εργαλεία τέχνης και τεχνολογίας.
– Επεξεργάζονται την έννοια του εφήμερου χώρου μέσα από την θεατρική σύμβαση.
– Μεταφέρουν το κείμενο σε τρισδιάστατη εικόνα/χώρο μέσω σχεδίων και μακέτας

Βιβλιογραφία ελληνική

-Γ. Μόραλης,Γ. Τσαρούχης, Ν.Χατζηκυριάκος –Γκίκας, ζωγραφική για το θέατρο, Έφη Ανδρεάδη, Μέγαρο Μουσικής 1998
– Pamela Howard, Τι είναι Σκηνογραφία; Εκδ. Επίκεντρο 2005
-Βακαλό, Γ., Σύντομη Ιστορία της Σκηνογραφίας. Αθήνα: Κέδρος, 1979/2005.
– Adorno, Theodor W. (2000). Αισθητική θεωρία, Αθήνα, εκδ. Arnheim, εκδ. Αλεξάνδρεια R. (2007)
-Μαρτινίδης, Π. 1999. Μεταμορφώσεις του θεατρικού χώρου, Αθήνα: Νεφέλη
-Οπτική Αντίληψη (Ποταμιάνος,Ι. μετ.) Η ψυχολογία της Δημιουργικής όρασης, εκδ. Θεμέλιο
-Arnheim, R.(2007). Οπτική Σκέψη. (Ποταμιάνος,Ι. Μετ.) Αθήνα University Studio Press A.E

Βιβλιογραφία ξενόγλωσση

– Brockett, O. και Hildy, F. 2007. History of the Theatre, 10th Edition, Boston: Pearson/Allyn and Bacon.
– Brockett, Ο., Mitchell, Μ.Α. και Hardberger, L. 2010. Making the Scene. A History of Stage Design and Technology in Europe and the United States, San Antonio, Texas: Tobin Theater Arts Fund.
– Carlson, M.A. 1989. Places of Performance: The Semiotics of Theatre Architecture, Ithaca, NY: Cornell University Press.
– Howard Pamela, What is scenography? Routledge, London
– McKinney, J. & Butterworth, P. 2009. The Cambridge Introduction to Scenography. Cambridge: Cambridge University Press.
-Wiles, D. 2003. A Short History of Western Performance Space, Cambridge: Cambridge University Press.
-McKinney, J. & Butterworth, P., The Cambridge Introduction to Scenography. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
-Collins, J. & Nisbet, A., Theatre and Performance Design, A Reader in Scenography. London and New York: Routledge, 2010.
-Oddey, A. & White, C. (eds.), The Potentials of Spaces, The theory and practice of scenography and performance. Bristol, UK/Portland, USA: Intellect, 2006.
-Craig, Edward Gordon, On the Art of the Theatre. London and New York: Routledge, 2009 (1911/1957).

Δευτερεύουσα βιβλιογραφία

-Πάτσας,Γ. Ο ήχος του άδειου χώρου σκηνογραφίες 1965-2005,ERGO,2006
-Γεωμετρώντας το χάος, Μορφή και μεταφυσική στο Θέατρο του Θ. Τερζόπουλου, Γ.Σαμπατακάκης, εκδ. Μεταίχμιο, 2008